Fullständiga villkor

Vår normala leveranstid är 2-5 helgfria vardagar räknat från dagen efter gjord beställning. Till glesbygd och norra Sverige, kan det beräknas ta någon dag extra. Läs mer under ”Leveransvillkor” på denna sida. 

Allmänt
Följande köpvillkor gäller för försäljning av alla produkter av Nordeux AB, 559425-6900 via webbplatsen www.oliviaslekhus.se (nedan ”oliviaslekhus.se”, ”OL” ”vi” eller ”oss”). När du har lagt in en beställning accepterar och samtycker du samtidigt till gällande villkor. För att handla hos oss måste du vara minst 18 år gammal. 

Då du slutfört en beställning i vår butik skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om din order så som beställda produkter, pris, moms, faktureringsadress, leveransadress och en länk till dessa villkor så att du enkelt hittar hit igen om du behöver. Vi ber dig att kontrollera orderbekräftelsen per omgående efter beställning så att alla uppgifter om din order stämmer. Kontakta oss snarast genom att svara på mailet om något inte stämmer. Har du inte erhållit orderbekräftelsen inom 10 minuter efter beställning ber vi dig att kontrollera dina inställningar för skräppost och eventuell mapp för skräppost och därefter kontakta oss genom att skicka ett mail till info@oliviaslekhus.se så att vi kan skicka ut en ny orderbekräftelse.

Pricer 

Samtliga priser på oliviaslekhus.se är inklusive skatter. Vi reserverar oss för prisjusteringar, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida och i annonser. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende. OL ansvarar inte för information på hemsidan som kommer från en tredje part.

Beställning
Genom att genomföra en beställning på vår hemsida www.oliviaslekhus.se godkänner du våra köpvillkor och ett avtal om köp träffas när vi bekräftat din beställning genom att skicka en orderbekräftelse till e-postadressen du angivit. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris, lagerdifferenser eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Vi förbehåller oss rätten att inte genomföra en beställning i de fall ett tekniskt fel har skett.

Om en produkt är slutsåld och inte kan levereras skickar vi ett mail med information om detta till dig och återbetalar dig beloppet för varan. Har du beställt flera produkter i en och samma beställning skickar vi de produkter vi har i lager. Om varan har utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är oliviaslekhus.se inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara.

Ändring av beställning
Vi kan inte ändra, samleverera eller lägga till något på din beställning när den har registrerats i vårt system, men vi kan avbeställa den under förutsättning att den inte redan har packats. Vi ber därför om att du kontaktar oss så snart som möjligt om du upptäcker ett fel. Om paketet redan har skickats kan kunden använda ångerrätten och returnera varan till oss – returavgiften är för närvarande 99kr per kolli. Kom ihåg att alltid uppge ditt ordernummer när du kontaktar kundservice.

Kontakta oss via e-post info@oliviaslekhus.se .


Betalsätt (Klarna Checkout)

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du oliviaslekhus.se’s allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig.

Har du några frågor om betalningsvillkor så kan du ringa Klarna på 08 – 120 120 10.

Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs till bank- eller kreditkortet som användes vid köptillfället, eller till ditt bank-/personkonto. Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning till samma kort som användes vid köptillfället.

Leveransvillkor (Transportansvar och skador)
Vi står för risken för varorna fram till att de tas emot av dig, vilket innebär att om de skadas eller försvinner under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för varorna. Upptäcker du skador på paketet bör du anmäla detta till oliviaslekhus.ses kundservice omgående, senast inom 3 dagar, så att vi kan reklamera skadan gentemot transportören. Vi ber dig om att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada och skicka oss bilder av detta så att vi kan dokumentera skadorna. Kontakta kundservice via e-post: info@oliviaslekhus.se

Vår leveranstid är 1-2 arbetsdagar och vi skickar beställningar med PostNord. I samband med att din order hanteras och paketeras får du ett mail med en leveransbekräftelse innehållandes information om din leverans och hur du kan följa den. Beställningar lagda under en helg hanteras efterföljande vardag. Förseningar i leveransen kan förekomma och verkar något avvika från vad som kommunicerats i samband med din beställning ber vid dig att kontakta oss för vidare utredning. Vi kontaktar även dig som kund om vi upptäcker och bedömer att något avviker från vår normala leveranstid eller om vi behöver skicka beställningen med ett annat än valt fraktsätt på grund av leveransens innehåll. Du har så klart alltid rätt att avbryta ditt köp om vi inte uppfyller våra åtaganden enligt dessa villkor. Vi tillämpar en fraktkostnad på 99 kronor per order vilket avser beställningar och leveranser inom Sverige. Vid beställningar med ett produktordervärde efter eventuella rabatter på minst 999 kronor så skickas beställningen ”fraktfritt” utan tillägg för fraktkostnad.

Outlöst försändelse
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnader för hanteringen (administration, frakt, returfrakt och hantering) som uppstår vid ej uthämtade paket (utlämningsställe) eller ej levererade paket (hemleverans).

Försändelser till utlämningsställe: Vi fakturerar dig en avgift på 299 kr om paketet ej hämtas ut inom sju (7) dagar från att det tagits emot av utlämningsstället.

Försändelser som levereras med hemleverans: Vid flera kollin eller tunga leveranser (t.ex. lekstugor, studsmattor, pooler) eller som av andra orsaker levereras med hemleverans, förbehåller vi oss också rätten till att debitera kunden för de faktiska kostnaderna enligt gällande avtal med transportören. 

Outlösta paket eller paket som har nekats leverans av kund omfattas ej av ångerrätten. Om du vill använda dig av ångerrätten måste du först hämta ut ditt paket.

14-dagars ångerrätt
När du handlar hos oss på oliviaslekhus.se har du som konsument, enligt Distans- och hemförsäljningslagen, 14-dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar att löpa från den dag du mottagit försändelsen. För att skicka tillbaka en vara till oss ber vi dig om att kontakta vår kundtjänst via e-post: info@oliviaslekhus.se. Vid utövande av ångerrätten står du som kund för returkostnaden på 99 kr per kolli. Returkostnaden justeras i samband med återbetalningen av dina pengar.

Produkterna ska returernas till oss i nyskick utan skador och utan brutna eventuella förpackningar. Du behöver i försändelsen bifoga ditt namn och ordernummer för att vi ska kunna hantera din retur. Varan/varorna ska återlämnas i samma skick, mängd och utan betydande försämring av värdet. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har OL rätt att göra ett värdeminskningsavdrag.

Din ångerrätt påverkar inte din lagstadgade reklamationsrätt.

Så här gör du vid retur:

  1. Ta kontakt med vår kundservice via e-post (info@oliviaslekhus.se) och ange vilka varor du önskar att skicka i retur.
  2. Efter dialogen med kundservice mottar du en retursedel (via e-post) som du klistrar på paketet för att returnera det till oss.
  3. Förpacka varan/varorna i den ursprungliga förpackningen med emballaget, eller i likvärdiga alternativ till det varan/varorna levererades i. Bifoga även orderbekräftelse/ångerblankett i paketet innan du lämnar in det hos ditt PostNord utlämningsställe.
  4. Beloppet för de returnerade varorna återbetalas inom 14 arbetsdagar efter att vi har mottagit din retur. Notera att du som kund står för returfrakten (99 kr/kolli) och detta belopp justeras i samband med återbetalningen.

Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.

Våra returlappar skickas via e-post.

Reklamation
Reklamationsrätten omfattar varor med fel eller defekter som har funnits vid mottagandet av varan. Reklamationen måste utföras så snart du upptäckt felet och senast inom 3 år från inköpsdatum. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar konsumenten rätten att reklamera varan. Alla förfrågningar om reklamationer, skadade varor eller fel i leveranser ska göras skriftligt via e-post till info@oliviaslekhus.se. Vänligen beskriv problemet så detaljerat du kan och bifoga bilder eller en kort video som beskriver skadan. För att säkerställa en smidig och effektiv behandling av ditt ärende ber vi dig alltid att uppge ditt ordernummer vid kontakt med oss. Vid godkänd reklamation erbjuder vi – beroende på omständigheterna – fri reparation, en ny vara eller pengarna tillbaka. Om vi önskar den defekta varan i retur erhåller du en returfraktsedel. OL förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning eller om skadan uppstått på grund av handhavandefel. Om vi misslyckas med att finna en lösning följer oliviaslekhus.se alltid Allmänna reklamationsnämndens (ARNs) rekommendationer.

Vi ber dig om att inte skicka tillbaka reklamerade varor till oss innan du har varit i kontakt med vår kundservice och fått en retursedel, eftersom detta kan leda till missförstånd i expedieringen.

Återbetalning vid reklamation
Återbetalning sker via samma betalsätt som användes vid köpet. Hela beloppet för varan återbetalas inklusive skatt och avgifter. Om din beställning bara bestod av en vara, som du sedan reklamerar på, återbetalas också den ursprungliga frakten.

Sekretess, säkerhet och cookies
Personuppgiftsansvarig för oliviaslekhus.se tjänster är Nordeux AB, 559425-6900. När du handlar hos oss uppger du personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och mejladress. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Läs mer i vår integritetspolicy som du hittar här.

Personuppgifter och cookies

I samband med beställning hos oss accepterar du även vår cookiepolicy och vår integritetspolicy.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkter köpta hos oss. 

I den utsträckning som tillåts enligt lag är vi inte ansvariga för några direkta, indirekta, relaterade eller särskilda skador eller följdskador som uppstår på grund av eller i samband med att du använder eller inte kan använda oliviaslekhus.se eller produkter eller för de produkter du har köpt på oliviaslekhus.se.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig eller myndighetsbeslut. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter vars produktegenskaper ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Ändringar av villkoren
OL förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor när som helst i tid. Alla ändringar av villkoren kommer att publiceras på webbplatsen. Ändringar gäller från det att du har accepterat villkoren (i samband med nytt köp), alternativt 30 dagar efter att oliviaslekhus.se har informerat om ändringarna. Vi rekommenderar alla våra kunder att hålla sig uppdaterade genom att läsa villkoren regelbundet för att bli varse eventuella ändringar av dessa.

Copyright

Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, loggor, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara tillhör OL eller deras leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Fel

Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i informationen på sajten och förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. OL reserverar sig för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida/annonser. Vi reserverar oss för att vissa produktbilder kan skilja sig något ifrån verkligheten och att viss produktinformation inte är slutgiltig. Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, felaktiga tekniska specifikationer samt för slutförsäljning eller uppenbara prisfel. Vi förbehåller oss rätten att korrigera och annullera felaktiga ordrar. 

Force Majeure
Omständigheter som krig, naturkatastrofer, myndighetsåtgärder, brand, översvämningar, sabotage, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter eller liknande händelser utanför vår kontroll, vilka ej hade kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. I sådana tillfällen ska oliviaslekhus.ses förpliktelser att fullgöra ingångna avtal skjutas upp så länge omständigheten råder. Om en sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som oliviaslekhus.se rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Övriga villkor

OL har rätt att använda underleverantörer för fullgörande av våra förpliktelser enligt dessa köpvillkor.

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor.

Tvist
Tvister och klagomål ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion mellan oliviaslekhus.se och kunden. Om vi tillsammans inte finner en lösning så kan du som kund vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Mer information finns på deras respektive hemsidor.

ARN: https://www.arn.se/

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Kontaktinformation

info@oliviaslekhus.se